Wednesday, 26 November 2014

Tony Fernandez 'Tokoh Usahawan Berjaya'

Tony Fernandez
Tan Sri Anthony Francis Fernandez lahir pada 30 April 1964. Beliau juga dikenali sebagai Tony Fernandez. Beliau merupakan pengasas Tune Air Sdn Bhd yang memperkenalkan penerbangan tambang murah kepada penduduk Malaysia dengan slogan ‘Semua mampu naik kapal terbang’. Tony Fernandez Berjaya memulihkan Air Asia dari sebuah syarikat yang tenat menjadi sebuah syarikat penerbangan awam yang cemerlang.
Fernandez ialah seorang bangsa Goa bercampuran Portugis Melaka yang dilahirkan di Kuala Lumpur , Malaysia. Ibu bapanya ialah Dr. Pada masa muda lagi, dia sentiasa mengikut ibunya, seorang peniaga, ke himpunan penebar dan konvensi Tupperware. Selepas mendapat ijazah universiti daripada London School of Ecponomics pada tahun 1987, dia bekerja sebentar dengan Virgin Airlines sebagai juruaudit, dan seterusnya dari tahun 1987 sehingga tahun 1989, dia menjadi pengawal kewangan  kepada Virgin Records, sebuah syarikat Richard Bronson di London.
Sewaktu kembali ke Malaysia pada umur 27, dia menjadi pengarah urusan yang termuda di Warner Music Malaysia. Selepas itu, dari tahun 1992  sehingga 2001, dia menjadi naib president Wilayah Asia Selatan bagi Kumpulan Warner Music. Pada masa Time Warner Inc. bergabung dengan American Online, Fernandes meninggalkan syarikatnya bagi mengejarkan impiannya untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah. Malangnya, permohonan lesennya  ditolak oleh kerajaan Malaysia.
Pelancaran Air Asia adalah melalui Datuk Pahamin A. Rajah, bekas Ketua Setiusaha  Kementerin Perdangan Dalam Negeri Dan Ehwal Pengguna, Fernandes mendapat peluang bertemu dengan Dr. Mahathir pada Oktober, 2001. Semasa itu, Air Asia sebuah anak syarikat yang ditubuhkan oleh DRB-Hicom sebuah konglemerat kerajaan  Malaysia, telah mengalami kesulitan disebabkan tanggungan hutang yang terlalu tinggi. Kerajaan telah mencuba menjualnya kepada pelabur-pelabur tanpa apa-apa kejayaan. Oleh sebab itu, Dr. Mahathir telah menasihati Fernandes supaya membeli syarikat penerbangannya yang sedia ada, baik daripada menubuhkannya sendiri. Seterusnya, Fernandes memajak umah dan menggunakan keseluruhan wang simpanan untuk membeli syarikat tersebut dengan harga seringgit. Syarikat AirAsia pada masa itu mempunyai dua buah kapal terbang Boeing yang berumur, dan hutang sebanyak RM40 juta.


Peristiwa pembelian itu pada masa selepas 11 September 2001, suatu tempoh masa yang paling teruk dalam sejarah perindustriaan perdagangan, menyebabkan orang ramai berpendapat bahawa Fernandes telah menjadi "gila" kerana tiada ramai orang pada masa itu yang berani lagi menaiki kapal terbang. Mereka juga meramalkan bahawa syarikat AirAsia akan menjadi muflis. Walaubagaimanapun, selepas setahun, AirAsia mampu menjelaskan keseluruhan hutangnya, dan tidak lagi mengalami kerugian. Penyusunan semula organisasi AirAsia dengan imej dan konsep yang baru membawa perubahan yang besar dan memperoleh keuntungan dalam tempoh masa yang pendek. Tawaran saham (IPO) pada November 2menerima kelebihan permintaan sebanyak 130 peratus.
 Fernandes berasa bahawa masa yang dipilihnya untuk membeli syarikat AirAsia adalah tepat. Semenjak 11hb September, 2001, sewa kapal terbang telah menurun 40 peratus. Tambahan lagi, ramai pekerja yang berpengalaman boleh didapati pada masa itu, disebabkan pemberhentian kerja di perindustrian penerbangan. Fernandes juga percaya bahawa penumpang Malaysia akan menyambut tambang penerbangan rendah supaya mengurangkan masa dan kos, terutamanya, dalam keadaan ekonomi ang ketat.
Pencapaian dan Anugerah
Pencapaian Fernandes yang terbesar ialah pemulihan syarikat AirAsia sebagai sebuah syarikat penerbangan antarabangsa. Sebelum dia memasuki perindustrian ini, negara-negara di Wilayah Asia Tenggara Selatan tidak mempunyai sebarang persetujuan Langit Terbuka. Pada pertengahan tahun 2003, Fernandes telah meminta Dr Mahathir untuk mengemukakan cadangan persetujuan itu kepada negara Thailand, Indonesia dan Singapura. Atas permintaanya, dia mencapai kejayaaan dalam mendapat hak pendaratan, bukan sahaja untuk AirAsia, tetapi juga untuk syarikat-syarikat penerbangan tambang rendah yang lain.
Ferdandes juga berjaya merevolusikan perindustrian penerbangan serantau melalui penerbangan tambang rendah. Sekarang, terdapat beberapa syarikat penerbangan tambang rendah di wilayah ini, iaitu:
·         Tiger Airways, sebuah syarikat Singapura yang dimiliki oleh Singapore Airlines;
· Penggabungan syarikat Valuair dari Singapura, dengan JetStar yang dimiliki oleh Qantas Airways dari Australia;
·         Nok Air, sebuah syarikat Thailand; dan
·         Lion Air, sebuah syarikat Indonesia.
Fernandes telah menerima banyak anugerah, termasuknya:
·         "Siri Pengkhayal-Pengkhayal dan Kepimpinan (Visionaries & Leadership Series) oleh International Herald Tribune , sebuah syarikat suratkhabar di Amerika Syarikat, bagi kerjanya yang cemerlang di syarikat AirAsia;
·         "Ketua Syarikat Malaysia bagi Tahun 2003" (Malaysian CEO of the Year 2003) pada Disember 2003. Sejenis anugerah tertinggi yang sehingga kini, hanya diberikan kepada sembilan pengusaha di Malaysia oleh American Express dan Business Times. Anugerah ini diberikan kepada Fernandes bagi mengakui prestasi pengusahaan dan kemahiran pengurusannya di kalangan pemimpin-pemimpin syarikat-syarikat Malaysia;
·         "Pengusaha Baru Malaysia Yang Terutama Bagi Tahun 2003" (Emerging Entrepreneur of the Year - Malaysia 2003) pada tahun 2004;
·         "25 Bintang Asia" (25 Stars of Asia) oleh Business Week  pada tahun 2005.

Bagaimanapun, kejayaan yang dibinanya sejak enam tahun lalu itu, bukannya datang bergolek, kerana Fernandes, yang mahir bermain keyboard itu, terpaksa melalui ‘ranjau dan duri’, sebelum berjaya membina firma penerbangan tambang murah AirAsia Bhd. sehingga dikenali di peringkat antarabangsa pada masa ini.
Kejayaannya itu juga telah mengheret beliau ke dalam kancah kontroversi termasuk dikaitkan dengan Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin, tokoh korporat T. Ananda Krishnan, Tan Sri Vincent Tan, Datuk Mokhzani dan beberapa orang lain, tetapi Fernandes mengambil sikap membisu kerana tidak mahu kontroversi itu menjadi isu.


No comments:

Post a Comment